DATOS IDENTIFICATIVOS

Asignatura

Animación e xestión sociocultural

Código

652G03017

Titulación

GRAO EN EDUCACIÓN SOCIAL

Ciclo

Est. de Grao

Créditos, tipo e calendario

Cr. totais

Cr. teóricos

Cr. prácticos

Tipo

Curso

Período

6

3

3

Obrigatoria

Segundo

2º cuadrimestre

Idioma

Departamento

Pedagoxía e Didáctica

Coordinador/a

Pose Porto, Hector Manuel

Correo electrónico

hector.pose@udc.es
hector.pose@udc.es

Profesores/as

Pose Porto, Hector Manuel

Web

http://www.udc.es/dep/pdce/Hector/CV_Hector.htm

Descrición / contextualización

A profesionalización do/a educador/a social ten na animación e xestión sociocultural un ámbito ben determinado pola teoría así como pola praxe profesional. Na presente materia, preténdese poñer a disposición do alumnado, referentes tanto teóricos como prácticos que redunden nunha formación sólida e diversificada.

 

COMPETENCIAS DA TITULACIóN

 

TipoA

Código

Específicas

 

A1

Coñecer os campos da educación social e recoñecer novos ámbitos emerxentes.

 

A2

Comprender os supostos e fundamentos históricos, pedagóxicos, psicolóxicos e sociolóxicos da acción socioeducativa e os seus ámbitos de actuación, valorando as súas implicacións.

 

A3

Analizar as políticas de benestar social e a lexislación que sustentan os procesos de acción socioeducativa.

 

A4

Distinguir os estadios evolutivos das persoas, e interpretar as súas implicacións educativas.

 

A5

Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa.

 

A6

Seleccionar diferentes métodos e técnicas para a planificación e avaliación de programas e servizos.

 

A7

Aplicar metodoloxías educativas e dinamizadoras da acción socioeducativa.

 

A8

Aplicar metodoloxías educativas e dinamizadoras da acción socioeducativa.

 

A9

Deseñar e desenvolver proxectos, programas e servizos nos diferentes campos de intervención profesional promovendo a participación e o desenvolvemento comunitario.

 

A10

Analizar, difundir, orientar e desenvolver procesos de promoción cultural.

 

A11

Observar, analizar, interpretar procesos de mediación social, cultural e educativa.

 

A12

Mediar en situacións de risco e conflito.

 

A13

Deseñar e levar a cabo proxectos de investigación elementais aplicables aos diferentes campos de intervención.

 

A14

Identificar e emitir xuízos razoados sobre problemas socioeducativos para mellorar a práctica profesional.

 

A15

Elaborar e xestionar medios e recursos para a intervención socioeducativa.

 

A16

Comprender a traxectoria da Educación Social e a configuración do seu campo e identidade profesional.

 

A17

Formar axentes de intervención socioeducativa e comunitaria.

 

A18

Dirixir e coordinar planos e proxectos socioeducativos.

 

A19

Asesorar e supervisar programas, planos, proxectos e centros socioeducativos.

 

A20

Desenvolver unha disposición favorable ao traballo en contornos multiculturais e plurilingüísticos.

 

A21

Deseñar e implementar procesos de avaliación de programas e estratexias de intervención socioeducativa en diversos contextos.

 

A22

 

TipoB

Código

Transversais

 

B1

Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información.

 

B2

Redactar e presentar informes técnicos, memorias, regulamentos ou calquera outro documento básico que contribúa a regular a acción socioeducativa.

 

B3

Xerar a cultura profesional colaborativa, fomentando o traballo en rede e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa e responsabilidade.

 

B4

Deseñar e impulsar espazos socioeducativos en contextos de diversidade atendendo á igualdade de xénero, á equidade e respecto aos dereitos humanos, favorecendo o empoderamento das persoas e colectivos ubicados en situacións de desvantaxe social.

 

B5

Capacidade de mostrar actitudes coherentes coas concepcións éticas e deontolóxicas propias da profesión.

 

B6

Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias.

 

TipoC

Código

Nucleares

 

C1

Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.

 

C2

Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.

 

C3

Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

 

C4

Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

 

C5

Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.

 

C6

Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

 

C7

Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

 

C8

Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

 

COMPETENCIAS DA MATERIA

 

Competencia

Tipoloxía

A

B

C

Coñecer os supostos básicos e a terminoloxía afín da Animación Sociocultural

saber

A2

Adquirir e desenvolver capacidades de análise, reflexión, programación e acción sociocultural nas comunidades

saber

saber facer

A6
A9
A10
A15

B2

C4

Desenvolver as habilidades comunicativas para interactuar con diversas audiencias

saber facer

saber ser/estar

A20

B6

 

CONTIDOS

 

Temas

Subtemas

1. A Animación Sociocultural: xénese e evolución

1.1 Aparición do termo e evolución histórica
1.2 Análise conceptual
1.3 Conceptos afíns: xestión cultural e desenvolvemento comunitario

2. Ámbitos de intervención da ASC

2.1 Diversas perspectivas segundo tres referentes teóricos

Deseño dun proxecvto de ASC

3.1 Fases de elaboración
3.2 Metodoloxías e dinámicas de implicación social
3.3 O rol do/a animador/a sociocultural: a súa profesionalización

4. A Axenda 21 da Cultura

5. Animación e Xestión Sociocultural

5.1 Espazos, recursos e programas a nivel local
5.2 Os municipios como marco administrativo e de acción: organigramas e áreas de acción
5.3 Cidadanía e Participación Social
5.4 O patrimonio cultural como motor de desenvolvemento local

 

METODOLOXíAS

 

 

Descrición

Lecturas

Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados.

Sesión maxistral

Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Análise de fontes documentais

Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.

Aprendizaxe colaborativa

Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.

Estudo de casos

Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.

Discusión dirixida

Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.

Proba mixta

Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas. En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.

 

PLANIFICACIóN

 

 

Implica atención personalizada

Computa na avaliación

A
Horas presenciais
A

F
Factor estimado de horas non presenciais
C

B
Horas non presenciais / traballo autónomo
D

C (A B)
Horas totais (A B D)
E

 

Análise de fontes documentais

9

1

9

18

Aprendizaxe colaborativa

18

0.8

14.4

32.4

Discusión dirixida

15

0.6

9

24

Estudo de casos

7

0.8

5.6

12.6

Lecturas

2

2.3

4.6

6.6

Proba mixta

2

8

16

18

Sesión maxistral

30

0

0

30

 

Atención personalizada

8.4

0

0

8.4

 

C (A B)
Horas totais E:

150

Carga lectiva en créditos ECTS UDC

6

 

ATENCIóN PERSONALIZADA

 

 

Estudo de casos

Atención personalizada

Descrición

Trala detida lectura ou observación de diversa documentación práctica que achegará o profesor, éste respostará ás dúbidas formuladas polo alumnado.

 

AVALIACIóN

 

 

Descrición

Cualificación

Proba mixta

Constará dun exame sen material respostando aos contidos vinculados á materia. Será un exame con dúas ou tres preguntas, unha delas a desenvolver e as outras de carácter máis conciso e breve

100

 

Observacións

As persoas que non acudan a un mínimo dun 80% das sesións de clase, de querer superar a materia deberán:

a. Elaborar o dossier do alumnado
b. Realizar e aprobar un exame final escrito
c. Analisar unha experiencia de animación ou xestión sociocultural

 

FONTES DE INFORMACIóN

 

Bibliografía básica

ALBERICH, T. (1994): "Experiencias positivas de participación ciudadana en municipios españoles". En HERRERA, F. (ed.): Izquierda europea y poder local. Alfa-Delta, Madrid, pp. 157-173.

ALDANONDO, P. e ESCUDERO, J. (2002): La política cultural en el municipio. Fund. Autor, Madrid.

ANDER EGG, E. (1984): Metodología y práctica de la A. Sociocultural. Humanitas, Bos   Aires.

ANDER- EGG, E. (1987): Política cultural a nivel municipal. Humanitas, Bos Aires.

ANDER-EGG, E. (1989): La animación y los animadores. Narcea, Madrid.

ARMAS, P. (2003): “Turismo cultural e desenvolvemento local”.  interea visual, nº 1, pp. 28-30.

ASENSIO, M. e POL, E. (2002): Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Aique, Buenos Aires.

AYTO. BARCELONA (1992): La ciudad educadora. Barcelona.

BESNARD, P. (1991): La animación sociocultural. Paidós, Barcelona.

BONET, L. e outros (2000): Gestión de proyectos culturales. Ariel, Barcelona.

BOUZADA, X. (coord.) (1999): O desenvolvemento comunitario local. Un reto da sociedade civíl. Galaxia, Vigo.

BOUZADA, X. (coord.) (2000): Cultura e concellos: as estratexias da promoción cultural no ámbito local. Consello da Cultura Galega, Santiago.

BOUZADA, X.  (coord.)(2004): Cultura e Participación. Consello da Cultura Galega, Santiago de Compostela.

BUENO, J. R. (1991): Hacia un modelo de servicios sociales de acción comunitaria. Popular, Madrid.

CABALLO, B. e outros (1997): 131 conceptos clave en Educación Social. Universidade de Santiago, Santiago de Compostela.

CABALLO, Mª B. (2001): Los educadores sociales en la animación sociocultural. Pedagogía Social, nº 8. pp. 199-207.

CABALLO, Mª. B. e FRAGUELA, R. (coords.) (2005): A acción municipal no tempo libre. Deputación da Coruña, A Coruña.

CALVO, A. (2002): La animación sociocultural. Una estrategia educativa para la participación. Alianza editorial, Madrid.

CALAF, R. (coord.) (2003): Arte para todos. Miradas para enseñar y aprender el patrimonio. Trea. Xixón.

CAMARERO, C. e GARRIDO, Mª J. (2004): Marketing del patrimonio cultural. Pirámide, Madrid.

CAMPILLO, R. (1998): La gestión y el gestor del patrimonio cultural. ED. KR, Murcia.

CARIDE, J. A. (coord.) (2000): Educación Social y Políticas Culturales. Facultad de Ciencias da Educación, Santiago de Compostela.

CARRION, M. (1988): Manual de bibliotecas. Fund. GSR, Salamanca.

CEMBRANOS, F. e outros (1988): La A. Sociocultural: una propuesta metodológica. Popular, Madrid.

COLBERT, F. e CUADRADO, M. (2003): Marketing de las Artes y la Cultura. Ariel Patrimonio, Madrid.

COLOM, A. (1987): Modelos de Intervención Socioeducativa. Narcea, Madrid.

CONCELLO DE VIGO (edit.) (2005): Ámbitos de Galicia. Análise e perspectiva de Galicia do século XXI. Fundación Caixa Galicia e Concello de Vigo, Vigo.

CUADRADO, M. e BERENGUER,G. (2002): El consumo de servicios culturales. ESIC, Madrid.

CUENCA, M. (1984): Educación para el ocio. Actividades escolares. Cincel, Madrid.

DIAZ, A. (1992): Gestión sociocultural. La eficacia social. Comunidad de Madrid.

ESCUDERO, J. (2004): Análisis de la realidad local. Técnicas y métodos de investigación desde la animación sociocultural. Narcea. Madrid.

FEMP (2002): La política cultural en el municipio.SGAE, FEMP. Madrid.

FERNANDEZ, E. (1991): La política cultural. Trea, Xixón.

FONTAL, O. (2003): La educación patrimonial. Trea, Xixón.

FRANCH, J. e MARTINELL, A. (1994): Animar un proyecto de educación social. Paidós. Madrid.

FROUFE, S. e SANCHEZ, M. (1991): Planificación e intervención socioeducativa. Amaru, Salamanca.

FROUFE, S. e SÁNCHEZ, M. A. (1990): Animación sociocultural. Nuevos enfoques. Amarú. Salamanca.

GONZALEZ, R. (1989): Centros cívicos: presente y futuro. Cultura y participación. Popular, Madrid.

GUTIÉRREZ RUEDA, L. (2001): Métodos para la Animación Sociocultural. CCS, Madrid.

http://www.agenda21cultura.net

http://cidadedacultura.es

http://www.portoalegre.rs.gov.br/agenda_21

IBAR, M. e outros (1992): Como organizar y gestionar una entidad de ASC. Narcea. Madrid.

LÓPEZ DE AGUILETA, I. (2000): Cultura y Ciudad. Trea. Xixón.

LÓPEZ DE CEBALLOS, P. (1991): Formación de animadores y dinámicas de animación. Popular, Madrid.

MARCHIONI, M. (1989): Planificación social y organización de la comunidad. Popular, Madrid.

MARIN, R. e PEREZ, G. (1990): Investigación en ASC. Uned, Madrid.

MARTIN, M.T. (coord.) (2000): Planificación y diseño de proyectos de ASC. Sanz y Torres. Madrid.

MERINO, J. V. (1997): Programas de Animación Sociocultural. Narcea. Madrid.

NOGUEIRAS, L. M. (1996): La práctica y teoría del Desarrollo Comunitario. Narcea, Madrid.

PASTOR, Mª I. (2004): Pedagogía museística. Ariel Patrimonio, Madrid.

PATTE, G. (1988): ¡Dejadles leer! Los niños y las bibliotecas. Pirene, Barcelona.

PÉREZ, M. P. (1994): Como determinar las necesidades de intervención socioeducativa. Narcea, Madrid.

PEREZ SERRANO, G. (1993): Elaboración de proyectos sociales. Casos prácticos. Narcea. Madrid.

PETRUS, A. (coord.) (1997): Pedagogía Social. Ariel. Madrid.

POSE, H. (coord.) (2003a): Actas do interea 2002. Deputación da Coruña. A Coruña.

POSE, H. (2003b): “Creatividade e cidadanía: binomio fantástico”. interea visual nº 1, pp. 34-36.

PUIG, T. (1988): A. Sociocultural, cultura y territorio. Popular, Madrid.

QUINTANA, J. Mª. (1985): Fundamentos de ASC. Narcea, Madrid.

QUINTANA, J. Mª (1993): Los ámbitos profesionales de la Animación. Narcea, Madrid.

REV. INTERUNIV. De PEDAGOGIA SOCIAL (1992): Monográfico “Educación y Desarrollo Comunitario”. Nº 7.

RESOHAZY, R. (1988): El desarrollo comunitario. Narcea, Madrid.

REVISTA DE EDUCACIÓN (2005): Sociedad lectora y educación. MEC, Madrid.

REVISTA GRIAL (1996): Os dilemas da acción cultural. nº 130. Galaxia. Vigo.

REVISTA INTEREA VISUAL: Nºs 0, 1 e 2. Deputación da Coruña, A Coruña.

ROSELLÓ, D. (2004): Diseño  y evaluación de proyectos culturales. Ariel, Barcelona.

SANCHEZ, M. (1991): Metodología y práctica de la participación. Popular, Madrid.

SANTCOVSKY, H. (1995): Los actores de la cultura. Hacer, Barcelona.

SANTILLÁN, R.; ARIEL, H. (comp.) (2004): El gestor cultural: ideas y experiencias para su capacitación. Ediciones CICCUS, Buenos Aires.

SOLER, P. (1995): La animación sociocultural como metodología y sector profesional del educador social. Claves de Educación Social. Nº 1. Pp. 28-31.

SUBIRATS, J. (Editor) (1999): ¿Existe sociedad civil en España? Fund. Encuentro, Madrid.

TEJERINA, I. (1994): Dramatización y teatro infantil. SXXI, Madrid.

TRILLA, J. (1993): Otras educaciones. Animación Sociocultural, formación de adultos y ciudad educativa. Anthropos, Madrid.

TRILLA, J. (coord.) (1997): Animación Sociocultural. Ariel, Barcelona.

UCAR, X. (1992): La animación sociocultural. CEAC, Barcelona.

UCAR, X. (1992): El teatro en la animación sociocultural. Diagrama, Madrid.

ÚCAR, X.; LLENA, A. (coords.) (2006): Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Graó, Barcelona.

VV. AA.(1982): La animación sociocultural en los municipios. Popular, Madrid.

VV. AA.(1989): Procesos socioculturales y participación. Popular, Madrid.

VV. AA. (2001): Cultura, Desarrollo y territorio. Xabide. Vitoria-Gasteiz.

VENTOSA, V. (1992): Educación social, animación e instituciones. CCS, Madrid.

VENTOSA, V. (1992): Evaluación de la animación sociocultural. Popular, Madrid.

------------------ (1996): La expresión dramática como medio de animación en educación social. Amarú, Salamanca.

-------------- (1998): Manual del monitor de tiempo libre. CCS. Madrid.

VICHE, M. (1989): Intervención sociocultural. Dissabte, Valencia.

-------------- (1999): Una pedagogía de la cultura. Certeza, Zaragoza.

VIEITES, M. (1999): Do novo teatro á nova dramaturxia. Vigo, Xerais.

VIEITES, M. (coord.) (2000): Animación teatral. Teorías, materiais, experiencias. Consello da Cultura Galega, Santiago de Compostela.

XUNTA DE GALICIA (2002): O patrimonio cultural. Consellaría de Cultura, Comunicación Social e Turismo, Santiago de Compostela.

Bibliografía complementaria

 

RECOMENDACIóNS